Friday 5 August 2011

Puding Gula Hangus untuk berbuka...

Salam

Sebenarnya sejak hari pertama puasa lagi, my hubby sudah menyatakan keinginannya untuk makan puding gula hangus semasa berbuka nanti. Hendak di beli di bazar Ramadhan, rasa tidak berbaloi pula. Manakan tidak, sepotong puding sahaja mencecah RM2.50! Sangat mahal! Huhu... Dan hari ini sy berkesempatan untuk menyediakan kuih kegemaran merangkap kuih wajib bagi suami ketika berbuka puasa. Lebih jimat dan boleh makan sepuas-puasnya. =)

Dari pemerhatian sy, walaupun puding ini boleh didapati di seluruh negara dan boleh dibuat sendiri, namun ia agak sinonim dengan rakyat di negeri Cik Siti Wan Kembang. Sepanjang 3 tahun menyambung pengajian di sana, bukan hanya pada bulan Ramadhan, malah pada hari biasa juga puding ini ada di jual di serata tempat. Malah, kebanyakan penjual puding gula hangus di sekitar KL juga berasal dari sana. Mungkin kerana rasa puding yang sememangnya manis begitu dekat dengan rakyat di negeri Serambi Makkah itu =). Dan kerana itulah, my hubby memang sangat menggemari puding gula hangus!

Resepinya memang mudah. Untuk adunan besar (loyang berukuran 25cm), pukul 7 biji telur bersama 3 sudu kecil gula, setengah tin susu pekat (boleh kurangkan sedikit jika tidak mahu terlalu manis) & setengah tin (atau 1 cawan) air sehingga kembang. Masukkan 1 sudu besar esen vanilla dan pukul lagi.

Kemudian, panaskan 4 sudu besar gula (api kecil) sehingga gula bertukar warna keperangan. Tutup api, terus masukkan gula hangus tadi ke dalam loyang & ratakan di dasar loyang (kena masukkan cepat-cepat kerana gula cepat keras). Kemudian, masukkan adunan telur yang dipukul tadi ke dalam loyang yang telah diratakan gula hangus & kukus sehingga masak lebih kurang 30 minit. Setelah masak, terbalikkan dan sejukkan. Sedia untuk dihidang! Mudahkan?

Dan inilah Puding Gula Hangus sy! Mungkin rupanya agak kurang seri tetapi itu tidak begitu penting, yang penting rasanya yang sedap mampu membuatkan my hubby tersenyum puas! =)




Selamat Berbuka!

No comments:

Total Pageviews